بوسیدن پای اژدها

یادداشت‌های نیمه‌شخصی که به مرور زمان تکمیل می‌شوند

کسی می‌داند چرا دکتر میم شاکی است؟

۲۳ آذر ۹۹ ، ۲۱:۲۵
نویسنده : کازی وه

دکتر میم (نویسنده وبلاگ کشتی ناخدا) این پست را منتشر کرده و مشخصه که حسابی از دست مسئولین بیان به ستوه اومده. کسی می‌دونه جریان چیه؟

نه. چند وقت پیش گفته بودن می خوان برن و اینا! ولی موضوع پی نوشت چیه؟!. چی شده واقعا!؟. یکم ترسناک شده ماجرا!. 

حالا نترسید. فکر می‌کنم یک تصمیم شخصیه.

بابت کم‌اطلاعی دچار سوء تفاهم شد و همین رو نه‌تنها به تندترین شکل ممکن بیان کرد بلکه به نوعی بقیه رو هم تونست تا حدی متقاعد کنه!

نمیگم این‌جا بهترین و امن‌ترین جاست، اما به اون شوری هم که دکتر میگه، نیست! پس لازم نیست بترسید :)

کجا متقاعد کرده؟

فهمیدید مارو هم مطلع کنید.

چی شده واقعا؟!!

هنوز جزییاتشو نمیدونم!

منم نفهمیدم...

احتمالا بزودی میفهمیم

بچه‌هایی که خصوصی باهاش حرف زدن رو قانع کرده (حرفاش که به گوشم رسید رو با یه متخصص مطرح کردم و اون بهم گفت این چیزایی که گفته بخش قابل توجهی‌اش ریشه در سوء تفاهم و کم‌آگاهیش داره و قابل استناد نیستن) ولی چون حرفاش در ظاهر درستن (که بعضیاشون واقعاً هم درستن) باعث شده تعدادی از بچه‌ها قانع بشن و بقیه هم بدبین!

میشه روی حرفاش فکر و تحقیق کرد به نظرم. یک نفر که متخصصه هم حرفش لزوماً سندیت نداره. 

سلام. درسته وبلاگو بستم ، ولی سر میزنم به دوستان :-)
.
اول بگم که اقا یا خانم هیچ، لطفا بیا و منو آگاه کن. منتظرم.
.
خب بذار دقیقتر چند تا مورد رو بگم ظاهرا بعضیا خیلی از موضوع پرتن. فک میکنن شرکت هایی که سرویس بلاگ دارن، مثل انجمن های خیریه هستن که دلشون بحال ما بدبختا سوخته و میخوان مارو زیر پر و بال خودشون حمایت بکنن! و ما باید مثل خدا قبولشون داشته باشیم و به کارهاشون احترام بذاریم (صرفا بخاطر اینکه نمیفهمیم و نمیپرسیم)
۱_ نه تنها «بیان» ، بلکه همه سایت های رایگان و مثلا سرچ گوگل و هر خدمات رایگانی که روی اینترنت هست ، به ازای هر بازدید ما و استفاده ما از اون سرویس، میتونه براشون درآمد داشته باشه، و داره. به نحو های مختلف قانونی و غیرقانونی. پس یعنی اونا باید بهترین زمینه رو فراهم بکنن برای اینکه ما منت بذاریم و از اونا استفاده کنیم. حالا این درامد زایی ها رو مثلا گوگل بشکل قانونی، با تعریف سیستم های هوش مصنوعی machine learning خودش و مسیربندی تبلیغات هوشمند و معرفی سرویس ها و امکانات پولی مطابق میل شما و یا فروش اطلاعات مجاز طبقه بندی شده به شرکتهای بزرگ و یا دولت های مختلف و... انجام میده. اما «بیان» با ادعاهای مزخرفی که در سایت اصلیش مطرح میکنه که خنده دار ترینش «استفاده از اخرین تکنولوژی روز دنیا در سیستم های تحت وب» هستش ... و بعدش ذکر میکنه که «استفاده از تکنولوژی نوین، هزینه هایی داره و ما بخاطر همین، در بلاگ ، برای امکانات اضافی کمی هزینه دریافت میکنیم»
هرچند که با همون جمله اول و دیدن سایت بیان ، دوسال میشه خندید، اما جمله دوم باید شما رو بترسونه. هزینه های امکانات اضافی که بیان میگیره خیلی ناچیزه. تبلیغات هم که ظاهرا نداره؟ پس این چوپان داره بدون منت به ما گوسفندا علف میده؟!!!
نخیر ، ظاهرا یه مشت بچه بیسواد دارن بیان رو میچرخونن. چون راههای بسیار بچگانه و زشتی رو انتخاب کردن برای درامد زایی.
اگه نسخه جدید مرورگرها روی سیستم یا موبایلتون نصب باشه، حتما حین کار با سایت، با پیام هشدار اینکه «این سایت میخواد third party cookies روی شما نصب بکنه» برخوردین.
اونایی که میگن دکتر میم شورشو درآورده، احتمالا از اونان که همیشه همه پیامها رو yes میزنن تا بره!
خلاصه، حوصله توضیح تخصصی ندارم. ساده میگم،، از طریق همین کوکی ها ، شما رو در نت ردیابی میکنن، میتونن به دیتاهای سیو شده شما دسترسی داشته باشن، و این دیتا ها رو ازش سواستفاده تبلیغاتی میکنن و اینا رو به شرکتها میفروشن! این کار در تمام دنیا غیرقانونیه. و فقط و فقط برای مقاصد تبلیغات هوشمند استفاده میشه و برای همین موضوع هم تمام سایت ها موظفن بارها برای کاربر توضیح بدن که «ما داریم اینکارو میکنیم»
مورد بعدی و احمقانه دیگه اینکه روی قالب های سایت ، کد ماینینگ ارزهای دیجیتال گذاشتن، یعنی هم با کوکی ها هم با کد سایت، بدون اجازه شما، از cpu و سخت افزارهای دیگر شما استفاده میکنن برای استخراج ارز دیجیتال! یعنی طی دو ماه ، انگار گوشی یا کامپیوترتون انگار دوسال کار کرده و به همین اندازه مستهلک میشه. این کار در دنیا یه جرم معادل سرقته! 
دزدی فقط این نیست که دست بکنن توی جیبتون و پول بردارن. 
دیگه طولانی شد، موارد دیگه رو خودتون پیدا کنین و چک کنین.... حالا اگه همه اینا هم درنظر نگیریم، یه نگاه به سایت مسخره شون بکنین که پنج ساله تکون نخورده!!! بعد بابت استفاده از تکنولوژی بابت چهارتا آپشن از ما پول میگیرن (جدا از دزدی هاشون)... دیگه منتظر چی میخواین بشینین؟ اره ، باید تشکر کنیم از بیان که به ما اب و نون میده!
همه رو مسخره کردن! 
امیدوارم همین کامنتو بهم پاس بدیم

اگه کسی هم مخالفه، شنوا هستم و ممنون

ممنون از توضیحاتت دکتر جان. منم حتماً بررسی می‌کنم ببینم چه میگذره در این بیان!
حتماً آدرس جدید رو هم بفرست :)

من با کامنت هیچ موافقم و به‌نظرم این سوءبرداشت از کم‌اطلاعی ما نشئت می‌گیره. اگه بیان رو یه شرکت کوچیک تصور کنیم که صرفاً فضای رایگانی رو فراهم کرده که بقیه پست بذارن، بله خب با این فرض اشتباه درآمدش از فروش اطلاعات ما تأمین میشه. این اطلاعات هم صرفاً اطلاعات هویتی نیست. همین متن‌هایی که منتشر می‌کنیم، پیکره‌های خوبی برای زبان‌شناس‌ها و مهندسی‌های کامپیوتر حوزۀ زبان هستن. اما!

اما با جست‌وجویی که تو گوگل کردم، بیان به وبلاگ ختم نمیشه. بیان یه شرکت نرم‌افزاریه که کنار فعالیت‌هاش، یه فضایی رو هم در اختیار بقیه گذاشته برای تولید محتوا. فعالیت اصلیش این نیست. یه شرکت نرم‌افزاری چی کار می‌کنه؟ اینا هم همین کارو می‌کنن. مثلاً این لینکو ببین:

https://evand.com/organizations/bayan

درآمدش می‌تونه از برگزاری همین مسابقه‌ها و دوره‌های برنامه‌نویسی تأمین بشه.

استخدام هم داره این شرکت. این آگهی:

https://jobinja.ir/companies/bayan-1/jobs

اینجا چندتا سرویس و موتور جست‌وجو هم معرفی کرده که کار تیم بیانه:

http://id.bayan.ir/bayan/services/

اینم صحبت‌های آقای قدیری هست راجع به بیان و تجربه‌های کاریش:

قسمت اول

https://www.aparat.com/v/ud1TH/%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88_%D8%A8%D8%A7_%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D9%82%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%8C_%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%B3_%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA_%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86_1%2F2_%D8%AF%D8%B1_%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF

قسمت دوم

https://www.aparat.com/v/BZ5Yr

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی